Львів долучається до всеукраїнського проекту модернізації та підвищення безпеки доріг

1306997768_velodorizhki Подбати про безпеку пішоходів, водіїв та створити належну інфраструктуру для безпеки дорожнього руху – це три складові, які знизять кількість ДТП у країні. Саме такі пріоритети у роботі визначила для себе кампанія з безпеки дорожнього руху «Львів – безпечне місто». Для цього активісти розвивають проекти, проводять акції, а нещодавно долучилися до всеукраїнського проекту з модернізації доріг. Аби знизити рівень дорожньо-транспортного травматизму та смертності на дорогах України, насамперед, потрібно облаштувати належну інфраструктуру. Минулого року Міністерство інфраструктури України та «Укравтодор» розпочали проект з модернізації та підвищення безпеки дорожньої мережі. Пілотним регіоном стала Житомирська область (траса М06) та місто Житомир. Однак кампанія з безпеки дорожнього руху «Львів – безпечне місто» підхоплює ініціативу та за підтримки міського голови долучає до проекту місто Львів.
09ee1d7bd9c9e0be2c994b7ced8b7e48ac75c320f224473e99-pimgpsh_fullsize_distr-copy

Брелоки-світловідбивачі, які роздають дітям під час тренінгів

«Кампанія «Львів – безпечне місто» вже понад три роки працює над підвищенням рівня безпеки на дорогах. Для цього ми проводимо тренінги для діток у школах, для велосипедистів, розповсюджуємо світловідбивачі, аби зробити пішоходів помітними у темряві. Також на небезпечних ділянках поблизу шкіл щодня працюють «Жовті добродії», які допомагають діткам переходити дорогу через «зебри», – розповідає Наталія Дятел, координатор кампанії «Львів – безпечне місто».

Місто освітлених переходів та інфраструктурних ініціатив

bdr

Маркування нерегульованих пішохідних переходів біля шкіл

Аби нагадати діткам та їх батьками про правила дорожнього руху, активісти кампанії від 2013 року наносили маркування із написами «Подивись ліворуч» та «Подивись праворуч» на  нерегульованих пішохідних переходах поблизу навчальних закладів. Цьогоріч Андрій Шевців, один із ініціаторів такої акції та депутат Львівської міської ради фракції «Об’єднання «Самопоміч», скерував запит до голів районних адміністрацій Львова, аби нанести таке маркування вже не силами волонтерів, а на міському рівні. «Ці позначки призначені для привернення уваги дітей та зупинки перед переходом. Такий нескладний механізм значно збільшує рівень безпеки для маленьких пішоходів. Проте, на жаль, голови районних адміністрацій міста проігнорували цей факт», – розповів депутат.
13838297_1797541170532571_1551322653_o-683x1024

Встановлення освітлення пішохідного переходу

За словами Андрія Шевціва, насправді важливо впроваджувати такі зміни на державному рівні, аби спеціальна «дитяча» розмітка стала вже звичною справою, а не поодинокою ініціативою на місцях. Позитивним зрушенням у місті стало освітлення нерегульованих пішохідних переходів. Львів – перше в Україні місто, яке використовує таку систему освітлення світлодіодними лампами.  Як показала практика, це допомагає не лише пішоходам, а й водіям, які вже за 100-200 метрів бачать перехід. Додатково освітлюють і тротуари поблизу дороги. «Зараз у Львові освітлено вже близько 300 пішохідних переходів. Першочергово освітлюються ті ділянки, де високий трафік руху і зафіксовано ДТП за участю пішоходів», – зазначив Андрій Шевців.

Львівські ініціативи на всеукраїнському рівні

Після аналізу аварійних перехресть у місті комісія з безпеки руху дійшла висновку, що головною причиною всіх ДТП є перевищення водіями швидкості руху. Розуміючи, що дорожні знаки в нашій державі до впровадження повноцінної фотофіксації не дадуть належного ефекту, комісія вирішила, що єдиним дієвим механізмом є інфраструктурні засоби стишення руху: кільцевий рух, острівці безпеки, звуження проїзної частини за допомогою тротуарних виступів (так звані «шикани»). Всі ці заходи заздалегідь повідомляють водію про небезпечне місце та змушують його зменшити швидкість. Деякі з них потребують змін у ДБН 2.3-5, і відповіді пропозиції подані у профільний відділ Кабінету міністрів. Також кампанія «Львів – безпечне місто» ініціювала перегляд змін до ДБН 2.3-19, які описують залізничну інфраструктуру в частині пішохідних переходів через залізничні колії: «Відповідно до чинних норм влаштування таких переходів є настільки дорогим, що їх не роблять й замість того, щоб забезпечувати безпеку людей - перекладають на них відповідальність за можливі наслідки. Це неприпустимо для європейської держави, яка ставить життя людини понад усе», – розповів активіст кампанії «Львів – безпечне місто» Мирослав Голяк. 19   Також у співпраці ГО «Львів – безпечне місто» та ЛКП «Львівавтодор» було внесено зміни у ДБН 2.3-18, що регулює довколотрамвайні норми: «Тепер посадковий майданчик повинен бути не далі, ніж 5 см від трамваю, й на одному рівні з його першою сходинкою. Раніше, користуючись прогалинами в нормах, проектанти спокійно влаштовували колії посеред дороги (або на відстані 50 см від тротуару), чим ускладнювали життя маломобільних груп населення. Такі зміни дозволять реалізовувати «острівні зупинки» або припідняту проїзну частину в зоні трамвайної зупинки», – зазначив Мирослав Голяк. Також, на думку львів’ян, дорожні знаки потребують оновлення. Відтак, комісія з безпеки дорожнього руху підсумувала пропозиції різних відділів міської ради та профільних громадських організацій щодо змін у ДСТУ 4100, яке регулює дорожні знаки. Пропозиції Львова розглянуть під час обговорення законопроекту «Про дорожній рух та його безпеку».
Деякі із пропозицій дорожніх знаків

Деякі із пропозицій дорожніх знаків

Концепція «заспокоєного руху»

У Львові поширений транзитний рух через житлові масиви. Часто водії не їдуть по центральних вулицях, а зрізають меншими, вузенькими, відносно тихими вуличками, поряд з якими завжди є школа, і, відповідно, там стаються ДТП. Тому на Міській комісії з безпеки дорожнього руху пропонують запровадити у Львові концепцію «заспокоєного руху». «Концепція полягає у тому, щоб стишити рух і зробити вулицю не настільки привабливою для транзитного руху. Тобто, щоб водій був змушений зменшувати швидкість. Для прикладу, вулиці Скрипника, Кавалерідзе, Головатого чи Караджича. Дороги тут проходять дуже близько до житлових будинків, біля яких є школи та постійно йдуть діти», – розповідає Костянтин Баранюк, ініціатор концепції, спеціаліст управління транспорту та зв’язку Львівської міськради. Концепція пропонує на міжквартальних дорогах обмежити швидкість до 40 км/год та встановлювати там засоби стишення руху, наприклад, підвищені пішохідні переходи: «Якщо на ділянці дороги є більше 300 м прямої, то варто подбати, аби водії стишували рух. І в той же час, у дворах є обмеження швидкості 20 км/год, відповідно, там теж треба робити підвищення і враховувати це одразу при реконструкціях дворів», – зазначив Костянтин Баранюк. Наразі цю концепцію пропонують запровадити у Львові. Якщо вона доведе свою дієвість, цей досвід можна було б поширити і на всю країну.

Новий підхід до проектування вулиць

Вулиця Садова стала першою у Львові вулицею, для реконструкції якої застосували новий підхід у проектуванні. Команда ЛКП «Інститут просторового розвитку» запропонувала цілісний погляд, розглянувши вулицю комплексно, а не лише дороги чи тротуари. Крім того, в інфраструктуру заклали елементи для підвищення безпеки дорожнього руху.
15037336_360870324265375_2364172276649728623_n

Облаштування підвищеного перехрестя на вул. Садовій. Фото: Олег Шмід

«На Садовій є кілька технічних прийомів, які справді вперше зустрічаються в Україні. Наприклад, підняте перехрестя, яке змушує водіїв пригальмовувати, а пішоходам і велосипедистам дозволяє без проблем його минати. Таким чином, рух на цьому перехресті буде  здійснюватись на досить сповільнених швидкостях», – розповів Олег Шмід, директор ЛКП «Інститут просторового розвитку», депутат Львівської міськради фракції «Об’єднання «Самопоміч». Окрему увагу приділили і велобезпеці. Як розповів Олег Шмід, з’їзд велосипедистів з велодоріжки на велосмугу захищений та гарантує повну безпеку велосипедиста. Крім того, інші з’їзди велосипедів на дорогу теж зроблені за німецькими рекомендаціями. Заїзди у двори на Садовій підняті до рівня тротуарів та велодоріжок, що змушує автомобілі проїжджати так звані пандуси та зменшувати швидкість: «Автомобіль, який повертає у двір, змушений піднятися на висоту 15 см на довжині півтора метра. Відповідно, автомобіль знижує швидкість на цьому підйомі. Потім він піднімається до рівня тротуару та велодоріжки, проїжджає 6 метрів, і так само спускається по іншому пандусу і з’їжджає у двір», – зазначив Олег Шмід. Садова – перша у Львові вулиця із новим підходом до проектування, проте не остання. Команда «Інституту просторового розвитку» вже працює над вулицею Богдана Хмельницького, розробляє проект велодоріжок і тротуарів на вулиці Сихівській та  Княгині Ольги і, крім того, працює над проектом реконструкції вулиці Степана Бандери.

Модернізація та підвищення безпеки дорожньої мережі на державному рівні

Проект, до якого долучається і Львів, передбачає два компоненти, перший з яких – інфраструктурний. У його результаті сподіваються оновити українські стандарти проектування доріг та порядок їх ухвалення таким чином, аби вони відповідали міжнародним стандартам. Особливу увагу при цьому звернуть на незахищених учасників дорожнього руху. Для досягнення цього важливе значення відіграватиме і вдосконалення інструментів аналізу ДТП.   15078674_702203879938387_3334259569160849942_n Другий компонент проекту – інформаційна кампанія «Зважай». За її допомогою водіям та пішоходам нагадуватимуть про безпеку та елементарне дотримання правил. На реалізацію цього проекту Міністерство інфраструктури та «Укравтодор» отримають технічну підтримку від Європейського Інвестиційного Банку та Цільового фонду технічної підтримки Східного Партнерства. Крім того, консультанти передаватимуть міжнародний досвід органам та структурам, що працюють на покращення БДР в Україні. Зменшення кількості ДТП внаслідок успішної реалізації проекту допоможе досягнути найважливішого – врятувати життя. Також це сприятиме зниженню витрат на лікування та реабілітацію постраждалих, втрат робочої сили, витрат на негайне реагування на ДТП, витрат на експлуатацію автопарку, збитків унаслідок пошкодження транспортних засобів, вантажів та майна, а також операційних витрат.

Львів – відкритий для безпеки

З ініціативи кампанії «Львів – безпечне місто» Львів розпочинає співпрацю у рамках цього проекту. Аби підвищити рівень безпеки, активісти кампанії і надалі нагадуватимуть про безпеку дорожнього руху як дітям, так і батькам, як пішоходам, так і водіям. Також активісти пропонуватимуть запровадження на державному рівні успішних міських ініціатив. До речі, це вже не перший всеукраїнський проект з безпеки дорожнього руху, до якого долучилося місто. Нещодавно у Львові стартував проект «Відповідальні батьки». Загальнонаціональна навчальна програма для батьків, ініційована ГО «Traffic Challenge», має навчити, як убезпечити дітей на дорозі та яку інформацію і у якому віці потрібно надавати дітям. Це прекрасна практика, яку переймають також міста України.

Comments are closed.